Ako človek, ktorý rád cestuje po svete, a to čiuž v rámci Európy alebo pri troche šťastia aj mimo nej, som s nadšenímprivítal jednu z mála aktivít Európskej únie, ktorá mala za cieľ pomôcťnám, obyčajným ľuďom. Áno ide o tzv. eurotarifu, ktorou boli operátorom v rámcicelej EÚ stanovené maximálne ceny za roamingové hovory. Verím, že na nariadeníEurópskeho parlamentu a Rady (ES) č. 717/2007 o roamingu vo verejnýchmobilných telefónnych sieťach v rámci Spoločenstva a o zmene a doplnenísmernice 2002/21/ES (toť celý názov daného právneho predpisu, hovorme mu ďalejlen Nariadenie) pracovali celé tímy, inak asi nie celkom vyťaženýcheuropracovníkov, ktorí regulované ceny stanovili tak, aby operátori neprerobili,no aby ani na nich príliš na úkor prostého ľudu neryžovali.
Od schválenia nariadenia nasledovalo prechodné obdobie, v ktorommohli platiť ešte staré vyššie ceny. Napriek tomu sa operátori rozhodli nasadiťznížené ceny v predstihu. To bolo samozrejme sprevádzané masívnou masážou mozgovich klientov, že oni sú tí prví, tí praví, tí jediní a tí najlepší, ktoríprinášajú zníženie cien hovorov v EÚ za čo im my klienti máme snáďkolenačky ďakovať. Občas ma takmer presvedčili, že zníženie cien roamingovýchhovorov nám doniesli naozaj naši drahí (áno doslova drahí) operátori.
Toto som ešte bral ako už tradičné prihrievanie sipolievočky. Moje veľké prekvapenie, potom až úžas a nakoniec nemilésklamanie však nasledovalo až po tom, čo som sa dnes na web stránkach nášhoružového (lepšie ako magnetový no nie?) operátora dovedel, že službaMedzinárodný roaming od 30.9. prestáva byť poskytovaná , a všetci tí, čo jumali aktivovanú automaticky prechádzajú na Euro roaming. Znie to celkom dobre,logicky, veď ceny v EÚ za roaming budeme mať nižšie. Háčik je však v tom,že v prípade Euro roamingu sú ceny mimo EÚ, resp. mimo Európy a USA stanovenéjednotne.
Za všetko uvediem len cenu mimo Európy a USA: 99,- Sk/min.za odchádzajúce hovory a 49,- Sk/min. za prichádzajúce hovory. Ceny sú samozrejme bez DPH zvýraznené tučnýmpísmom, ceny s DPH (ktoré platia pre drvivú väčšinu klientov) sú uvádzanév zátvorke a písmom obyčajným (stále nechápem, prečo to ružovým stálepripadá atraktívne zavádzať takto väčšinu klientov).
Pokiaľ ide o ceny roamingu v starom režime, tedapri službe Medzinárodný roaming, ceny boli rozdielne pre každú krajinu a tiežpre každého operátora v danej krajine (asi v závislosti odjednotlivých zmlúv s jednotlivými roamingovými partnermi).
Nepríjemné na celej veci je to, že kým v prípade novéhoEuroroamingu platíme napr. za odchádzajúce hovory 99,- Sk bez DPH za každú začatúminútu hovoru v každej krajine mimo USA a Európy, doteraz tomu bolopri Medzinárodnom roamingu tak, že napr. minúta odchádzajúceho hovoru z Egyptastála 84-86 Sk za minútu, z Dominikánskej republiky 58,55 Sk, zo Sýrie 29,52Sk, z Číny 86-87 Sk (všetky ceny bez DPH, lebo tak boli uvádzané). Podrobnejšiek starým cenám tu .
Čo z uvedeného vyplýva? Doteraz si mohol každý aktivovaťvýhodný Euro roaming v prípade, ak plánoval byť v roamingu v rámciEÚ. Rovnako si mohol každý aktivovať cenovo výhodnejší Medzinárodný roaming v prípade,ak sa chystal do nejakej exotickej krajiny, resp. krajiny mimo EÚ. Teraz tátomožnosť výberu bola zrušená. Podľa vyjadrenia ružových na zákazníckej linkemusel byť medzinárodný roaming zrušený kvôli Nariadeniu. Sčasti je to pravda,lebo obsahoval ceny za roaming v EÚ, ktoré boli vyššie ako Nariadenímstanovená regulácia. Nariadenie však v žiadnom prípade nenariaďovalooperátorom zvýšenie cien roamingových služieb do ostatných krajín. Nikto tiežnenariadil žiadnu kompenzáciu za zníženie ziskov operátorov z európskeho roaminguprostredníctvom zvýšenia poplatkov za roaming do krajín mimo Európy.
Postup ružových pre mňa znamená iba jedno, trest pre svojichklientov za Nariadenie tak, že im síce ponúkajú znížené ceny roamingovýchhovorov v rámci EÚ (čo je ich povinnosť), no naproti tomu nastoľujú mimotýchto krajín jednotné sadzby roamingových hovorov, ktorý v žiadnom prípadenemôžu odzrkadľovať skutočné náklady operátora za poskytované služby roamingu.
Takýto prístup ku klientom zo strany operátora sa mi zdá byťneseriózny, nekorektný, nespravodlivý a nehodný subjektu, ktorý saprofiluje ako vedúca telekomunikačná spoločnosť na Slovensku a tvrdí, žeponúka nadštandardnú starostlivosť o zákazníkov. Očakávam zo strany operátorakorekciu tohto stavu a verím, že sa jej čoskoro aj dočkám...